■ 450. P. Što nam zabranjuje osma zapovijed - "Ne reci lažna svjedočanstva"?
O. Osma zapovijed: "ne reci lažna svjedočanstva" zabranjuje nam krivo svjedočiti na sudu, a osim toga zabranjuje ogovaranje, klevete, ulagivanje, krivu prosudbu, neopravdanu sumnju i svaku vrstu laži.
■ 451. P. Što je ogovaranje (ili brbljanje)?
O. Ogovaranje je grijeh koji se sastoji u tome, da se bez pravedna razloga otkivaju grijesi i mane drugih.
■ 452. P. Što je to kleveta?
O. Kleveta je grijeh, koji se sastoji u tome, da se drugima zlobno pripisuju grijesi i mane, koje on nema.
■ 453. P. Što je to ulagivanje?
O. Ulagivanje je grijeh koji se sastoji u tome da nekoga prevarimo time, što o njemu ili drugima lažno kažemo nešto dobro u namjeri da iz toga izvučemo kakvu korist.
■ 454. P. Što je to nepromišljena prosudba ili sumnja?
O. To je grijeh kad sumnjamo ili krivo prosuđujemo druge, a da za to nemamo pravedna razloga.
■ 455. P. Što je to laž?
O. Laž je grijeh kad tvrdimo da je istina ili laž, riječima i djelima, ono što ne vjerujemo da je tako.
■ 456. P. Koliko ima vrsta laži?
O. Ima tri vrsti laži: šaljiva, uslužna i štetna.
■ 457. P. Što je šaljiva laž?
O. Šaljiva laž je ona kad se laže za šalu, bez ikakve štete za bilo koga.
■ 458. P. Što je to uslužna laž?
O. Uslužna laž je kriva tvrdnja zbog vlastite koristi ili koristi drugoga, ali bez štete za drugoga.
■ 459. P. Što je to štetna laž?
O. Štetna laž je kriva tvrdnja kojom se bližnjemu nanosi šteta.
■ 460. P. Je li ikad dopušteno lagati?
O. Nije dopušteno lagati ni za šalu, ni zbog vlastite ni zbog tuđe koristi s obzirom da je stvar po sebi opaka.
■ 461. P. Kakav je grijeh laž?
O. Ako je laž šaljiva ili uslužna, onda to nije smrtni grijeh, ali, ako je štetna, ona je smrtni grijeh ako je šteta, koju čini, velika.
■ 462. P. Moramo li uvijek reći sve što mislimo?
O. Ne moramo, osobito ako onaj koji nas pita, nema pravo znati ono što traži.
■ 463. P. Ako je tko sagriješio protiv osme zapovijedi, je li mu dovoljno da se ispovjedi?
O. Ako je tko sagriješio protiv osme zapovijedi, nije mu dovoljno ispovjediti se, nego mora popraviti što je drugoga oklevetao i nadoknaditi na najbolji mogući način štete koje je prouzročio.
■ 464. P. Što nam naređuje osma zapovijed?
O. Osma zapovijed nam naređuje u pravo vrijeme i na pravom mjestu govoriti istinu i tumačiti s dobre strane, koliko god možemo, djelo našega bližnjega.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena pri komentiranju:
Objavljujem korisne, pristojne i potpisane komentare.