»Onomu, naprotiv, tko bi sablaznio jednoga od ovih najmanjih što vjeruju u mene bilo bi bolje da mu se o vrat objesi mlinski kamen pa da potone u dubinu morsku.« (Mt 18,6)
Ika.hr
Zagreb, (IKA) - U crkvi Svetoga Franje na Kaptolu u Zagrebu utorak 27. listopada u 19.30 sati održat će se međureligijski molitveni susret pod naslovom „Ne zaboravimo da smo braća i sestre" na kojem će sudjelovati predstavnici Evanđeoske pentekostne crkve, Evangeličke crkve, Islamske vjerske zajednice, Katoličke crkve, Makedonske pravoslavne crkve, Reformirane kršćanske crkve, Baptističke crkve, Srpske pravoslavne crkve i Židovske općine Zagreb.
Slika sa sablaznog molitvenog susreta iz 2014. godine |
Kratki
pregled nekoliko propisa kroz povijest Katoličke Crkve u vezi molitve s nekatolicima:
APOSTOLSKI KANONI:
"Neka bilo koji biskup, ili svećenik, ili đakon, koji se pridruži u molitvi krovjernicima, bude suspendiran, a ako im je dopustio da vrše službu kao svećenici, neka bude svrgnut" (Kanon 45)
"Neka bilo koji klerik ili laik koji uđe u sinagogu židova, ili u kuće sastanka krivovjernika, da se s njima zajedno moli, bude svrgnut i izopćen" (Kanon 65)
KONCIL U KARTAGI (257. godine):
"Nije dopušteno ni moliti ni pjevati psalme s krivovjernicima (hereticima), i tko god se moli s onima koji su izopćeni iz Crkve [communicatio in sacris], bilo klerik ili laik: neka bude izopćen (Kart. IV. 72,73)
KONCIL U LAODICEJI (363. god.):
"Nije dopušteno krivovjernicima da ulaze u kuću Božju dok ustraju u svom krivovjerju." (Kanon 6)
"Nitko se ne smije moliti zajedno s krivovjernicima i raskolnicima." (Kanon 33)
TREĆI CARIGRADSKI KONCIL (680. god.):
"Neka bilo koji biskup, ili svećenik, ili đakon, koji se pridruži u molitvi krovjernicima, bude suspendiran, a ako im je dopustio da vrše službu kao svećenici, neka bude svrgnut" (Kanon 45)
"Neka bilo koji klerik ili laik koji uđe u sinagogu židova, ili u kuće sastanka krivovjernika, da se s njima zajedno moli, bude svrgnut i izopćen" (Kanon 65)
KONCIL U KARTAGI (257. godine):
"Nije dopušteno ni moliti ni pjevati psalme s krivovjernicima (hereticima), i tko god se moli s onima koji su izopćeni iz Crkve [communicatio in sacris], bilo klerik ili laik: neka bude izopćen (Kart. IV. 72,73)
KONCIL U LAODICEJI (363. god.):
"Nije dopušteno krivovjernicima da ulaze u kuću Božju dok ustraju u svom krivovjerju." (Kanon 6)
"Nitko se ne smije moliti zajedno s krivovjernicima i raskolnicima." (Kanon 33)
TREĆI CARIGRADSKI KONCIL (680. god.):
"Ako bilo koji klerik ili laik uđe u sinagogu židova ili u kuće sastanka krivovjernika da se s njima zajedno moli, neka bude
svrgnut i izopćen. Ako se bilo koji biskup ili svećenik ili đakon pridruži u
molitvi krivovjernicima, neka bude suspendiran."
KODEKS KANONSKOG PRAVA (iz 1917. godine):
KODEKS KANONSKOG PRAVA (iz 1917. godine):
"Zabranjeno je Otajstva Crkve podjeljivati krivovjercima i raskolnicima, iako se nalaze u zabludi u dobroj vjeri i mole ih, dok najprije ne budu, pošto se odreknu zabluda, opet s Crkvom izmireni."
(Kanon 731)
"Vjernicima je zabranjeno djelatno prisustvovati ili sudioništvovati u nekatoličkom bogoslužju."
(Kanon 1258)
[Komentar Kanonskog prava za ovaj kanon kaže: "Katolik aktivno sudjeluje kad se pridruži nepravovjernom, tj. nekatoličkom bogoštovlju s namjerom da tako časti Boga, na način na koji to čine nekatolici. Zabranjeno je moliti se, pjevati ili svirati orgulje u heretičkoj i šizmatičkoj crkvi, zajedno s ljudima koji tamo štuju, čak i ako su riječi pjesme pravovjerne."]
[Komentar Kanonskog prava za ovaj kanon kaže: "Katolik aktivno sudjeluje kad se pridruži nepravovjernom, tj. nekatoličkom bogoštovlju s namjerom da tako časti Boga, na način na koji to čine nekatolici. Zabranjeno je moliti se, pjevati ili svirati orgulje u heretičkoj i šizmatičkoj crkvi, zajedno s ljudima koji tamo štuju, čak i ako su riječi pjesme pravovjerne."]
"Tko pomogne hotice i znatice širenje krivovjerja bilo kojim načinom, ili tko protivno propisu kan. 1258, sudjeluje u bogoslužnim činima s krivovjercima, postaje sumnjiv zbog krivovjerja."
(Kanon 2316)
BALTIMORSKI KATEKIZAM:
"Kako katolik griješi protiv vjere? Katolik
griješi protiv vjere apostazom, krivovjerjem, indiferentizmom i sudjelovanjem u
nekatoličkom bogoštovlju."
SVETI
OFICIJ:
"Vrhovna
Kongregacija kaže da je sudjelovanje u bogoštovlju šizmatika i heretika
'univerzalno zabranjeno prirodnim i božanskim zakonom... (od kojega) nitko nema
moć osloboditi... (i u vezi s takvim sudjelovanjem) ništa ne opravdava.' Oni
koji tako čine moraju tražiti odrješenje u sakramentu pokore."
(Collectanea S. Congregationis de Propaganda
Fidei seu Decreta Instructiones Rescripta pro Apostolicis Missionibus (Ex
Typographia Polyglotta, Roma, 1907), vol. I, p. 100, n. 311 (1729.))
"Zabranjeno
je za katoličkog biskupa da ide u crkvu Grko-šizmatika pjevati
doksologiju."
(Collectanea ... vol. I, p. 519, n. 921
(1841.))
"Sveti
Oficij dakle napominje da Koncil u Kartagi zabranjuje molitvu i pjevanje (psallendum) s krivovjernicima."
(Collectanea ... vol. I, p. 642, n. 1176
(1859.))
...
2. Neki
imaju pred sobom sličnu nakanu i u onome što se odnosi na Novi zakon koji je
proglasio Krist naš Gospodin. Naime, budući da smatraju sigurnim kako se vrlo
rijetko mogu naći ljudi bez ikakvoga vjerskog osjećaja, čini se da na takvome
vjerovanju utemeljuju nadu kako će razni narodi – premda se međusobno razlikuju
u stanovitim vjerskim pitanjima – bez većih poteškoća ostvariti bratski
sporazum ispovijedajući određene vjerske istine koje oblikuju nešto poput
zajedničkoga temelja duhovnoga života. Zbog
toga razloga te osobe često priređuju zasjedanja, sastanke i govore kojima
prisustvuje velik broj slušatelja, i gdje svi bez razlike bivaju pozvani
pridružiti se raspravi – kako nevjernici svake vrste, tako i kršćani, čak i oni
koji su nesretno otpali od Krista ili koji tvrdokorno i uporno niječu Njegovu
božansku narav i poslanje. Naravno, katolici ni na koji način ne mogu odobriti
ovakve pokušaje, budući da se temelje na krivome mišljenju koje smatra sve vjere
više-manje dobrima i hvalevrijednima, jer svaka od njih na svoj način očituje i
označava onaj osjećaj koji nam je svima urođen te nas dovodi k Bogu i
poslušnome priznavanju Njegove vlasti. Oni koji imaju takvo mišljenje su ne samo u zabludi i obmanjeni, nego
štoviše, iskrivljujući ideju istinite
vjere oni je odbacuju, te malo-pomalo upadaju u naturalizam i ateizam, kako
se naziva. Otuda jasno proizlazi da tkogod podržava one koji zastupaju te
teorije i pokušavaju ih ostvariti, potpuno napušta od Boga objavljenu vjeru.
...
6. Stvorio
nas je Bog, Stvoritelj svemira, kako bismo ga upoznali i služili mu; stoga naš
Tvorac ima potpuno pravo na naše služenje. Bog je doduše mogao propisati za
ljudsko vladanje samo naravni zakon koji mu je, dok ga je stvarao, utisnuo u
dušu, i mogao je upravljati hod toga istoga zakona svojom redovitom providnošću;
no On je ipak htio dati zapovijedi kojima se moramo pokoravati, te je tijekom
vremena, to jest od početaka ljudskoga roda sve do dolaska i propovijedanja
Isusa Krista, On sâm poučavao čovjeka dužnostima koje razumsko stvorenje ima
prema svome Stvoritelju. “Bog koji više puta i na više načina nekoć govoraše
ocima po prorocima, konačno u ove dane progovori nama u Sinu” (Heb 1, 1ss). Otuda slijedi da ne može postojati istinita
vjera osim one koja je utemeljena na Božjoj objavljenoj riječi: tu je
objavu, započetu od postanka i nastavljenu pod Starim zakonom, sâm Krist Isus
dovršio pod Novim zakonom. Dakle, ukoliko je Bog govorio (a povijesno je
sigurno da je uistinu govorio), svi moraju uvidjeti da je čovjekova dužnost potpuno vjerovati Božjoj objavi i bezuvjetno vršiti
Njegove zapovijedi; a da bismo ispravno mogli činiti i jedno i drugo, na Božju
slavu i za naše spasenje, Jedinorođeni je Sin Božji utemeljio svoju Crkvu na
zemlji. Nadalje, držimo da oni koji se nazivaju kršćanima mogu jedino
vjerovati da je Crkva, i to jedna Crkva, ustanovljena od Krista; međutim, ako
se nadalje pita kakve naravi ta Crkva treba biti u skladu s voljom svojega
Utemeljitelja, tada se svi ne slažu. Priličan ih broj, primjerice, niječe da
Kristova Crkva mora biti vidljiva i očigledna, barem do te mjere da je vidljiva
kao jedno vjerničko tijelo, složna u jednom te istom nauku pod jednom
naučiteljskom vlašću i vodstvom; naprotiv, oni shvaćaju vidljivu Crkvu samo kao
jedan savez, sastavljen od različitih kršćanskih zajednica, premda se drže
različitih nauka, koji čak mogu biti nespojivi jedan s drugim.
Nasuprot tome,
Krist naš Gospodin utemeljio je svoju Crkvu kao savršeno društvo, izvanjsko po naravi i dostupno osjetima, koje
treba nastavljati u budućnosti djelo spasenja ljudskoga roda pod vodstvom jedne
glave (Mt 16, 18ss; Lk 22, 32; Iv 21, 15-17) s vlašću koja naučava usmenom
riječju (Mk 16, 15) i poslužujući sakramente, izvore nebeske milosti (Iv 3, 5;
6, 48 – 59; 20, 22ss; usp. Mt 18, 18 itd.), zbog čega je On prispodobom
posvjedočio sličnost Crkve s kraljevstvom (Mt 13), s kućom (usp. Mt 16, 18), s
ovčinjakom (Iv 10, 16) i sa stadom (Iv 21, 15-17). Ova Crkva, nakon što je tako
divno ustanovljena, nije mogla – zbog odlaska u smrt svojega Utemeljitelja i
Apostola koji su je prvi širili – biti posve ugašena i prestati postojati,
budući da joj je zapovijeđeno privesti sve ljude, bez obzira na vrijeme i
mjesto, k vječnome spasenju: “Pođite
dakle i učite sve narode” (Mt 28, 19). Može li u neprestanome izvršavanju
toga zadatka Crkvi nedostajati ijedan element snage i učinkovitosti, ako je sâm
Krist trajno u njoj prisutan, u skladu s Njegovim svečanim obećanjem: “Evo ja sam s vama u sve dane sve do svršetka
svijeta” (Mt 28, 20)? Iz toga onda slijedi da Kristova Crkva ne samo
postoji danas i uvijek, nego i da je potpuno ista kao što je bila u vrijeme
Apostola, osim ako bismo trebali reći – od čega nas očuvao Bog – da Krist naš
Gospodin nije mogao ostvariti svoj cilj, ili da je pogriješio kad je rekao da
vrata pakla ne će Crkvu nadvladati (Mt 16, 18).
7. Ovdje se pak čini prikladnim izložiti i
odbaciti određeno pogrješno mišljenje o kojemu ovisi cijelo ovo pitanje, kao i
onaj složeni pokret kojim nekatolici pokušavaju uspostaviti jedinstvo
kršćanskih Crkava. Naime, autori koji zastupaju ovo stanovište uobičavaju
gotovo bezbroj puta navoditi ove Kristove riječi: “Da svi budu jedno… I bit će
jedno stado i jedan pastir” (Iv 17, 21; 10, 16) – međutim sa sljedećim značenjem:
da je Krist Isus izrazio tek želju i
molitvu koja još nije ispunjena. Oni su naime mnijenja da jedinstvo vjere i
uprave – koje je oznaka jedne istinite Kristove Crkvi – do sada gotovo nije
postojalo, te da niti danas ne postoji. Oni drže da se to jedinstvo doista može
željeti te da se čak jednoga dana može i ostvariti posredstvom voljâ usmjerenih
k istome cilju – no da se u međuvremenu može smatrati jedino pukim idealom.
Dodaju da je Crkva u sebi, odnosno po svojoj prirodi, podijeljena u odsjeke; to znači da je sastavljena od nekoliko crkava ili različitih zajednica koje još uvijek ostaju odijeljenima, te premda imaju neke zajedničke članke vjere, ipak se razlikuju u ostalima; da sve one uživaju ista prava; i da je Crkva bila jedna i jedinstvena od, uglavnom, apostolskoga doba sve do prvih sveopćih sabora. Stoga treba, kažu oni, posve ostaviti na stranu sporove i velike različitosti mišljenja, koje sve do danas razdvajaju članove kršćanske obitelji, te sastaviti od preostaloga nauka zajednički oblik vjere i predložiti ga za vjerovanje; po takvoj bi vjeroispovijesti svi mogli ne samo znati, već i osjećati da su braća. Mnoštvo crkava i zajednica, ukoliko bi se ujedinile u svojevrsni opći savez, bile bi u stanju snažno i uspješno se suprotstaviti napredovanju bezvjerstva. Obično se, časna braćo, govori ovako. Ima doduše nekih koji priznaju i tvrde da je protestantizam, kako ga nazivaju, vrlo nepromišljeno odbacio određene članke vjere i neke vanjske obrede koji su ustvari privlačni i korisni, i koje Rimska Crkva još uvijek zadržava. Međutim, uskoro nastavljaju s tvrdnjom da je i Crkva pogriješila te iskvarila izvornu vjeru dodajući i predlažući za vjerovanje određene nauke koji su ne samo strani Evanđelju, nego mu se dapače protive. Među najznačajnije od tih nauka ubrajaju onaj koji se odnosi na prvenstvo jurisdikcije, udijeljeno Petru i njegovim nasljednicima na rimskoj stolici. Između njih postoje neki, premda malobrojni, koji priznaju Rimskome Prvosvećeniku prvenstvo časti ili čak stanovitu jurisdikciju ili vlast; no ipak smatraju da to ne proistječe iz božanskoga zakona već iz sporazuma vjernikâ.
Drugi opet idu čak dotle da žele da sâm Papa predsjeda nad njihovim, takoreći, šarolikim zborovima. No uprkos tome, premda se mogu pronaći mnogi nekatolici koji glasno propovijedaju bratsko zajedništvo u Kristu Isusu, ipak se ne može pronaći niti jedan jedini kome bi ikada palo na pamet podvrgnuti se i slušati Namjesnika Isusa Krista, bilo u njegovu svojstvo učitelja ili upravitelja. Tvrde međutim da bi se drage volje nagodili s Rimskom Crkvom, ali na istoj razini, to jest, kao jednaki s jednakim: no čak i kad bi mogli tako nastupiti, nema sumnje da ih nijedan savez u koji bi mogli ući ne bi primorao da se okane onih mišljenja koja su još uvijek razlogom njihove zablude i lutanja izvan jednoga Kristova stada.
Dodaju da je Crkva u sebi, odnosno po svojoj prirodi, podijeljena u odsjeke; to znači da je sastavljena od nekoliko crkava ili različitih zajednica koje još uvijek ostaju odijeljenima, te premda imaju neke zajedničke članke vjere, ipak se razlikuju u ostalima; da sve one uživaju ista prava; i da je Crkva bila jedna i jedinstvena od, uglavnom, apostolskoga doba sve do prvih sveopćih sabora. Stoga treba, kažu oni, posve ostaviti na stranu sporove i velike različitosti mišljenja, koje sve do danas razdvajaju članove kršćanske obitelji, te sastaviti od preostaloga nauka zajednički oblik vjere i predložiti ga za vjerovanje; po takvoj bi vjeroispovijesti svi mogli ne samo znati, već i osjećati da su braća. Mnoštvo crkava i zajednica, ukoliko bi se ujedinile u svojevrsni opći savez, bile bi u stanju snažno i uspješno se suprotstaviti napredovanju bezvjerstva. Obično se, časna braćo, govori ovako. Ima doduše nekih koji priznaju i tvrde da je protestantizam, kako ga nazivaju, vrlo nepromišljeno odbacio određene članke vjere i neke vanjske obrede koji su ustvari privlačni i korisni, i koje Rimska Crkva još uvijek zadržava. Međutim, uskoro nastavljaju s tvrdnjom da je i Crkva pogriješila te iskvarila izvornu vjeru dodajući i predlažući za vjerovanje određene nauke koji su ne samo strani Evanđelju, nego mu se dapače protive. Među najznačajnije od tih nauka ubrajaju onaj koji se odnosi na prvenstvo jurisdikcije, udijeljeno Petru i njegovim nasljednicima na rimskoj stolici. Između njih postoje neki, premda malobrojni, koji priznaju Rimskome Prvosvećeniku prvenstvo časti ili čak stanovitu jurisdikciju ili vlast; no ipak smatraju da to ne proistječe iz božanskoga zakona već iz sporazuma vjernikâ.
Drugi opet idu čak dotle da žele da sâm Papa predsjeda nad njihovim, takoreći, šarolikim zborovima. No uprkos tome, premda se mogu pronaći mnogi nekatolici koji glasno propovijedaju bratsko zajedništvo u Kristu Isusu, ipak se ne može pronaći niti jedan jedini kome bi ikada palo na pamet podvrgnuti se i slušati Namjesnika Isusa Krista, bilo u njegovu svojstvo učitelja ili upravitelja. Tvrde međutim da bi se drage volje nagodili s Rimskom Crkvom, ali na istoj razini, to jest, kao jednaki s jednakim: no čak i kad bi mogli tako nastupiti, nema sumnje da ih nijedan savez u koji bi mogli ući ne bi primorao da se okane onih mišljenja koja su još uvijek razlogom njihove zablude i lutanja izvan jednoga Kristova stada.
8. Budući da
je tome tako, jasno je da Apostolska stolica ni na koji način ne može
sudjelovati u njihovim skupštinama, i da katolicima nipošto nije dopušteno bilo
podržavati bilo raditi za takve pothvate; jer ako tako čine, poduprijet će
lažno kršćanstvo, posve strano jednoj Kristovoj Crkvi.
...
12. Stoga
neka odijeljena djeca priđu k Apostolskoj Stolici, postavljenoj u gradu koji su
Apostolski prvaci Petar i Pavao, posvetili svojom krvlju; onoj, velimo,
Stolici, koja je “korijen i utroba iz koje proistječe Crkva Božja” (Sv.
Ciprijan, Epistola 48 ad Cornelium, 3) – i to ne s namjerom i nadom da
će “Crkva Boga živoga, stup i temelj istine” (1 Tim 3, 15) odbaciti cjelovitost
vjere i trpjeti njihove zablude, nego, naprotiv, da se oni pokore njezinu
naučavanju i upravljanju. O kad bismo imali sretnu sudbinu da možemo učiniti
ono što tako mnogo naših prethodnika nije moglo – prigrliti bratskom ljubavlju
onu djecu čiju nesretnu odijeljenost od nas sada oplakujemo. O da Bog, naš
Spasitelj, “koji želi da se svi ljudi spase i dođu do spoznanja istine” (1 Tim
2, 4), usliši Našu poniznu prošnju, te se udostoji pozvati sve one koji lutaju nazad k crkvenome
jedinstvu! U ovome prevažnom pothvatu molimo, i želimo da i drugi mole, zagovor Blažene Djevice Marije,
Majke Božje milosti, pobjednice sviju krivovjerja i Pomoćnice kršćana, da nam
izmoli brzi dolazak toliko iščekivanoga dana kad će svi ljudi poslušati glas
Njezina božanskoga Sina i “čuvati jedinstvo Duha svezom mira” (Ef 4, 3).
...
9. Čini se
kako ovi svekršćani, koji
usmjeravaju svoja razmišljanja prema ujedinjenju
Crkava, doista teže prema najplemenitijoj zamisli u promicanju ljubavi među svim kršćanima; pa ipak, kako se može
dogoditi da ova ljubav teži za povredom vjere? Svatko znade da je sâm Ivan, Apostol ljubavi – koji u svome
Evanđelju otkriva otajstva Presvetoga Srca Isusova, i koji nikada nije prestao
utiskivati u pameti svojih sljedbenika novu zapovijed “Ljubite jedni druge” – uza sve to zabranio bilo kakav doticaj s
onima koji ispovijedaju okrnjenu i iskrivljenu inačicu Kristova nauka: “Ako vam itko dođe i ne donosi ovoga nauka,
ne primajte ga u kuću i ne pozdravljajte ga” (2 Iv 10). Zbog toga, budući
da se ljubav temelji na potpunoj i iskrenoj vjeri, Kristovi učenici moraju
prvenstveno biti ujedinjeni vezom jedne
vjere. Tko onda može zamisliti kršćanski savez čiji članovi zadržavaju
svaki svoje mišljenje i osobne prosudbe, čak u stvarima koje se odnose na
predmet vjerovanje, pa i onda kada se protive mišljenjima ostalih? I na koji
način, pitamo, mogu ljudi koji slijede suprotna mišljenja pripadati jednome te
istom savezu vjernikâ? Na primjer, oni koji tvrde i oni koji niječu da je sveta
Predaja istinski izvor božanske Objave; oni koji drže da je crkvena
hijerarhija, sastavljena od biskupa, svećenika i služitelja, božanski
utemeljena, te oni koji tvrde da je uvedena malo-pomalo u skladu s uvjetovanostima
vremena; oni koji se klanjaju Kristu
stvarno prisutnome u Presvetoj Euharistiji po onoj čudesnoj pretvorbi kruha i
vina koja se naziva transupstancijacijom, i oni koji kažu da je Krist
prisutan samo po vjeri ili po označavanju ili snazi sakramenta; oni koji u
Euharistiji prepoznaju i sakramentalnu i
žrtvenu narav, i oni koji vele da ona nije ništa više od uspomene ili
spominjanja Gospodnje večere; oni koji vjeruju da je dobro i korisno molitvom
zazivati svete koji kraljuju s Kristom, osobito Majku Božju Mariju, i častiti njihove slike, i oni koji uporno
tvrde da se takvo čašćenje ne smije iskazivati, budući da se protivi časti koja
se duguje Isusu Kristu, “jedinome posredniku Boga i ljudi” (usp. 1 Tim 2, 15).
Kako tako velika raznolikost mišljenja može osloboditi put k ostvarenju
jedinstva Crkve, nije nam poznato; to jedinstvo može nastati jedino iz jedne učiteljske vlasti, jednoga
zakona vjerovanja i jedne vjere kršćanâ. Ali poznato nam je da je odatle malen korak do zanemarivanja vjere ili do indiferentizma i modernizma,
kao što ga nazivaju. Oni koji su nesretno
zaraženi ovim zabludama smatraju da
dogmatska istina nije apsolutna nego relativna, to jest, podudara se s
raznolikim potrebama vremena i mjesta te s različitim misaonim usmjerenjima, budući
da nije sadržana u nepromjenjivoj objavi, nego se može prilagođavati ljudskome životu. Osim toga, u vezi sa stvarima koje
treba vjerovati, nije ni na koji način dopušteno činiti razliku – koju su neki
smatrali prikladnom uvesti – između onih članaka vjere koji su temeljni i onih
koji nisu temeljni, kao što oni vele, kao da bi prve morali svi prihvatiti, dok
bi drugi mogli biti prepušteni slobodnome pristanku vjernikâ: budući da
nadnaravna krijepost vjere ima svoj formalni uzrok, naime, autoritet Boga koji
daje objavu – a to ne dopušta ovakvo razlikovanje. Zbog toga razloga, svi koji
su istinski Kristovi vjeruju, na primjer, u Začeće Majke Božje bez ljage istočnoga grijeha jednakom vjerom
kojom vjeruju u otajstvo Presvetoga
Trojstva, te u Utjelovljenje našega
Gospodina jednako kao u neprevarljivu
učiteljsku vlast rimskoga Prvosvećenika, na način definiran na Vatikanskome
ekumenskom saboru.
Nisu li ove istine jednako sigurne, nije li ih potrebno na
jednak način vjerovati, budući da ih je Crkva svečano proglasila i definirala,
jedne u jednome razdoblju, druge u drugom, dapače, u vremenima koja su
neposredno prethodila našemu vremenu? Nije li ih Bog sve objavio? Naime,
učiteljska vlast Crkve, koja je u božanskoj mudrosti uspostavljena na zemlji da bi objavljeni nauk ostao zauvijek
netaknutim i da bi na lagan i siguran način mogao biti obznanjen ljudima, i
koju svakodnevno vrši Rimski Prvosvećenik i biskupi koji su s njime u
zajedništvu, ima također službu obrane – kada se to čini prikladnim – bilo
koje vjerske istine svečanim proglasom i odredbom, kadgod je to nužno, bilo
zbog suzbijanja zabluda ili napada
krivovjeraca, bilo zbog jasnijeg i podrobnijeg posvješćivanja vjernicima
članaka svetoga nauka koji su protumačeni. No vršenjem ovoga izvanrednoga
učiteljstva ne uvodi se nikakav novoizmišljeni predmet vjere, niti se dodaje
išta novo broju onih istina koje su barem uključno sadržane u pologu Objave od
Boga predane Crkvi: jedino se proglašava da pripada vjeri ono što je
razjašnjeno, ono što je možda još uvijek nekima moglo izgledati nejasnim, ili
ono što su neki ranije stavili u pitanje.
10. Jasno je, stoga, časna braćo, zašto ova
Apostolska Stolica nikada nije dopustila svojim vjernicima sudjelovanje u
okupljanjima nekatolika: budući da se jedinstvo kršćana može promicati jedino
promicanjem povratka u jedinu istinitu Kristovu Crkvu onih koji su od nje
odijeljeni, jer su je u prošlosti nesretno napustili. Jedinoj istinitoj
Kristovoj Crkvi, kažemo, onoj koja je svima vidljiva i koja treba ostati, u
skladu s voljom svojega Utemeljitelja, točno jednakom kako ju je On utemeljio.
Tijekom stoljećâ otajstvena Zaručnica Kristova nikada nije bila iskvarena, a niti u budućnosti može ikada biti
iskvarena, kao što svjedoči sv. Ciprijan: “Kristova Zaručnica ne može se iznevjeriti svojemu Zaručniku: ona je
nepokvarljiva i čedna. Njoj je poznata samo jedna postojbina, ona čuva svetost
bračne ložnice u čistoći i čednosti” (De Catholicae Ecclesiae unitate,
6). Isti je sveti Mučenik s potpunim pravom odlučno otklanjao mogućnost da netko
pomisli kako “ovo jedinstvo Crkve koje potječe od njezinoga božanskog
utemeljenja, i koje je isprepleteno nebeskim sakramentima, može biti rastrgano
i rascjepljeno snagom protivnih volja” (isto). Naime, budući da Kristovo
otajstveno tijelo, na jednak način kao i njegovo fizičko tijelo, jest jedno (1
Kor 12, 12), skladno povezano i sraslo (Ef 4, 16), bilo bi ludo i neumjesno
reći da je otajstveno tijelo sastavljeno od udova koji su razjedinjeni i
raspršeni; stoga, tkogod nije sjedinjen s tijelom, nije njegov ud, niti je u
jedinstvu s Kristom, njegovom glavom (usp. Ef 5, 30; 1, 22).
11. Nadalje, u ovoj jednoj Kristovoj Crkvi ne
može biti ili ostati nitko tko ne prihvaća, priznaje i sluša vlast i
poglavarstvo Petra i njegovih zakonitih nasljednika. Nisu li i prethodnici
onih, koji su sada uronjeni u zablude Focija i reformatorâ, slušali Rimskoga
biskupa, vrhovnoga pastira dušâ? Ali jao, njihova su djeca napustila svoj
očinski dom; no ovaj nije posrnuo i propao dovijeka, budući da ga podržava Bog.
Neka se dakle vrate svojemu zajedničkom Ocu, koji će ih, zaboravljajući
premnoge prijašnje uvrede nanesene Apostolskoj Stolici, prihvatiti na
najljubazniji način. Jer ako zaista – kako neprestano tvrde – čeznu sjediniti
se s Nama i našima, zašto ne hrle ući u
Crkvu, “Majku i učiteljicu svih Kristovih vjernikâ”? (IV. lateranski sabor,
kan. 5). Neka počuju Laktancija gdje viče: “Katolička Crkva jedina čuva
istinito bogoštovlje. Ona je izvor istine, ona je kuća vjere, ona je hram
Božji: ako itko ovamo ne uđe, ili ako itko odavde otiđe, njemu je strana svaka
nada života i spasenja. Nitko neka ne zavarava sama sebe tvrdoglavim
prepiranjem. Ovdje se naime radi o životu i spasenju, koji će biti izgubljeni i
posve uništeni, ukoliko se na njih ne pazi svom brigom i marljivošću” (Divinae
Institutiones 4, 30; 11-12).
...
Sveta Margareto Clitherow , koja si odbila molitvu protestanata prije svoje smrti gnječenjem , molim te da dragi Bog primi tvoje riječi kao zadovoljštinu za uvrede ekumenizma .Moli sveta Margareto Clitherow za sve krivovjerje kojim se vrijeđa dragi Bog . Daj nam isprosi pravu vjeru i da se sjetimo tvojih riječi : ,, Neću se moliti s vama niti ćete se vi moliti sa mnom . Ja neću reći amen na vaše molitve niti ćete ga vi reći na moje ." Sveta Margareto moli za nas koji smo s tobom vjerni pravom i jedinom Bogu . Reci s nama amen . Ponovno skrećem pažnju na knjigu : Iz Londonskih tamnica . Robelar
OdgovoriIzbrišiO BOŽE NAŠ SVETI TROJEDINI I SVEMOĆNI--SPASI SVOJU SVETU RIMOKATOLIČKU CRKVU OD OVOG EKUMENSKOG TOTALITARIZMA KOJE PROIZLAZI IZ VATIKANA DANAS---TA ZAR SE MOŽE GRADITI IŠTA VRIJEDNOG I DOBROG BEZ ISTINE--ONA TREBA BITI TEMELJ SVAKOG ODNOSA SVAKOG JEDINSTVA---SPASI BOŽE SVOJU SV, R,K, CRKVU
OdgovoriIzbriši