Ako svećenik zbog neznanja ili nemara ne izlaže narodu put spasenja, bit će pred Bogom krivac za duše koje su pod njim propale! (sv. Toma Akvinski)
„Jer si ti odbacio znanje, ja ću odbaciti tebe, da mi ne budeš svećenik.“ (Hoš 4, 6)
„Proklet koji obavlja službu Božju nemarno.“ (Jr 48, 10)
„Jer ako zbog pogrješnih savjeta ili zbog toga što ne znaš dovoljno razjasniti kršćanski nauk, ili u konačnici zato što nisi upotrijebio jedan ili dva talenta koje Ti je Bog povjerio, propadne jedna od Tvojih ovčica za koje je Isus prolio svoju krv, kako ćeš se opravdati pred Božjim sudištem? Što ćeš reći u svoju ispriku?
»Duša za dušu«, reći će Ti tada božanski Sudac, »Tvojom krivnjom, Tvojim nemarom je propala ona duša; stoga daj u zamjenu svoju dušu!«
Što ćemo tada odgovoriti?“
Iz pisma sv. Gabrijela od Žalosne Gospe
Sveti Gabrijel od Žalosne Gospe 1856. stupio je u red pasionista svetog Pavla od Križa u Morrovalleu, a sljedeće godine položio zavjete. Nakon novicijata dobio je redovničko ime Gabrijel od Žalosne Gospe. Živio je tiho i samozatajno, najčešće predan dubokoj molitvi, a iznad svega pobožnosti prema Mariji i razmatranju njezinih žalosti zbog Isusovih muka. Bolest je podnosio spokojno i radosno, a svojim kolegama predstavljao trajnu inspiraciju i čvrstu moralnu podršku.
Preminuo je u 24. godini, sa smiješkom na licu i sličicom Marije Žalosne u ruci. Po riječima svjedoka u trenutku smrti ugledao je Mariju, pozdravio ju ispruženim rukama, a lice mu je postalo razdragano i nadnaravno sjajno.
Pripisuju mu se mnoga čuda, a njegov grob mjesto je hodočašća brojnih vjernika. Blaženim ga je proglasio 1908. papa Pio X, a svetim 1920. papa Benedikt XV.
U pismu koje slijedi sv. Gabrijel od Žalosne Gospe nedavno zaređenom subratu Henriku piše o teškim obvezama svećeničke službe:
Dragi brate!
Da Te ne volim, ne bih se toliko brinuo o Tebi. No budući da Te ljubim više no ikada, poslušaj riječi svoga bijednoga brata, makar se u svemu nalazi iza Tebe. Stalež koji si sada prihvatio potiče me da Ti uputim iskrenu bratsku riječ; no budući da od sebe samoga ne znam ništa reći, želim Ti staviti pred oči ono što su sveci i crkveni pisci razmišljali o tome. Nemoj se čuditi što Ti njihove izreke donosim na latinskome (op.a. radi lakšeg razumijevanja ovdje ih donosimo na hrvatskom). To činim samo da Te bolje uvjerim, ne iz nekog drugog razloga.
„Veliko je dostojanstvo, ali i veliki teret. Postavljeni na visok stupanj, treba da su uzvišeni i na vrhunce krijeposti, inače (!) su predvodnici ne za zaslugu, nego za vlastitu osudu“, govori sv. Lovro Justiniani.
Sv. Augustin kliče: “O časnog li dostojanstva svećenika, u čijim se rukama utjelovljuje Božji Sin kao u Djevičinoj utrobi!“ Konačno, sv. Klement naziva svećenika „zemaljski Bog“, a njegove riječi glase: „Nakon Boga, zemaljski Bog.“
Ako je to tako, dragi brate, kako li velika mora biti Tvoja svetost? Čuj što o tome veli sv. Grgur: „Potrebno je da, umrijevši svim strastima, živi božanskim životom.“
Promisli, da si odabrao Boga za baštinu i da je Bog svećenike učinio svojima, kao što stoji u Knjizi Levitskoga zakona: „Ja vas odabrah i odvojih od drugih naroda, da budete moji.“ (Lev 20, 24) Vidiš dakle kako moraš urediti svoj život. Svrhu za koju Te je Bog odabrao otkriva Ti jedan crkveni pisac: „Krist nas je pozvao ne da činimo što je za našu korist, nego što je na Božju slavu.“ O da nikada ne pripadaš onima koji, prema Peluziotovoj riječi, „Pred očima imaju jedino plaću.“ Služi Bogu zbog Boga samoga, ne gledaj na dobit i zaradu, nego idi onamo gdje najbolje možeš raditi na spasenju duša.
Nastoj u svemu držati mjeru. Dok smo još bili zajedno u kući, svako smo zadovoljstvo smatrali nedužnim te smo ga nastojali pribaviti novcem ili na drugi način. Ali kako smo se teško varali, budući da će pred Božjom sudačkom stolicom vrijediti drukčije mjerilo. Ne zaboravi da „Raskalašenost se hrani proždrljivošću trbuha“, kao što veli sv. Bonaventura.
Izbjegavaj druženje čak i sa svećenicima, ukoliko ne vode primjereni način života. Idi sâm ili samo s onim čijemu se društvu može radovati Tvoja duša. Dobro čuvaj svoja osjetila. Sveti Jeronim piše o tome: „Neka se svećenička čednost ne kloni samo nečistih čina, nego i od bacanja pogleda!“.