3. SIGURNE TVRDNJE O OSOBI,
KRALJEVSTVU, PROGONIMA I SVRŠETKU
ANTIKRISTA
3.1. Prva sigurnost: Antikrist će biti kušnja za vjernike,
a kazna za nevjernike i otpadnike
Kušnja: "I gledao sam kako ovaj rog ratuje protiv Svetaca
te ih nadvladava" (Dn 7,21) ... I dano joj je (Zvijeri) da se
zarati sa svecima i da ih pobijedi (Otk 13,7).
Kazna: "Tada će se otkriti Bezakonik ... dolazi sa svom
silom, lažnim znamenjima i čudesima isa svim nepravednim
zavaravanjem onih koji propadaju poradi toga što ne
prihvatiše ljubavi prema istini da bi se spasili. I zato im
Bog šalje djelovanje zavodničko da povjeruju laži" (2 Sol
2,9-11).
Bog ne dopušta kamen spoticanja na putu zlih sve dok
nisu zaslužili kaznu: u tom času oni dođu do vrhunca svojih
zlodjela. Po Božjem dopuštenju doći će, dakle, Antikrist
kako bi s jedne strane kušao vjeru izabranika, a s druge
kaznio veliki broj otpadnika. Sotona će dobiti za neko
vrijeme, kao što se dogodilo kod Joba, slobodu djelovanja,
vlast nad ljudskim rodom. Tada će se podići onaj kojega
sv. Irenej naziva sažetkom svake zloće (Ad. Haser. 1, V,19),
i doći će do onog progona o kome je Isus kazao: "jer tada
će biti velika tjeskoba kakve ne bijaše od početka svijeta sve
do sada, a ne će je ni biti. " (Mt 24,21).
3.2. Druga sigurnost: Antikrist će biti jedan čovjek,
pojedinac
"Jer ako prije ne dođe onaj otpad i ne otkrije se Čovjek
bezakonja" (2 Sol 2,3). Antikrist nije, dakle, zamišljeni lik,
ili neki mit, kao što je Renan to pokušavao ustvrditi. Njega,
dakle, ne treba pobrkati s nekom sektom, zajedničkim likom
bezakonika, središtem ateizma, periodom progona kao što
su to neki smatrali. Antikrist će biti osoba, pojedinac koji će
se podići u vrijeme bezboštva i izopačenosti sekti, pa ipak
ostajući usko povezan sa tom Udrugom i središtem ateizma,
Antikrist nije zamišljeni lik, nego jedan čovjek, pojedinac:
"Oči kao oči čovječje i usta koja govorahu velike hule" (Dn
7,8). Učeni Suarez je tvrdio: "Tvrdnju da će budući Antikrist
biti uistinu čovjek, smatramo istinom vjere" (De Antich. 1,4,
t. 19).
3.3. Treća sigurnost:Antikrist ne će biti utjelovljena
Sotona, niti đavao pod likom čovjeka, nego član ljudske
obitelji, čovjek i ništa drugo do li čovjek grijeha
Bez sumnje, Antikrist će biti nadahnut od Sotone i bit će
njegov instrument, Sotona će biti njegov savjetnik, kao onaj
nevidljivi koji će ga nadahnjivati, dat ćemu se kao oslonac.
Ali Antikrist će biti pravi čovjek, pojedinac (usp. Suarez, De
Antich. J,5).
3.4. Četvrta sigurnost: Antikrist će biti zavodnik zbog
svojih osobina
"I gle, na tome rogu oči kao oči čovječje i usta koja
govorahu velike hule" (Dn 7,8) ... ,J dana su joj usta da
govori drskosti i hule" (Otk 13,5) ... ,,Njega koji djelovanjem
Sotoninim dolazi sa svom silom, lažnim znamenjima i
čudesima i sa svim nepravednim zavaravanjem" (2 Sol 9).
Kriva je pučka zamisao o liku Antikrista kao odbojne
pojave, kao sažetku svih tjelesnih nedostataka. Tekstovi
koje smo citirali podrazumijevaju da će osoba Antikrista
biti privlačno zavodljiva. Knjiga proroka Danijela i
Otkrivenje zavodničke ljepote opisuju kao najštetnije:
ljepote glasa i uzvišenog lijepog govora. "Rabreban" - riječ
koju koristi Danijel - egzegeti obično prevode sa: velike
riječi, čudesne, ohole, buntovne, ali se mogu prevesti i kao
laskave, uzvišene, elokventne. Budući da će Sotona, pali
anđeo, izabrati Antikrista kao vidljivog vođu u zadnjem
boju protiv Crkve i Krista, dati će mu te karakteristike. Pod
tim okultni m utjecajem, uzvišenost i elokventnost u ustima
Antikrista bit će tako privlačni, da će sami izabranici, kada
bi to bilo moguće, biti prevareni. "I iznijeti znamenja velika i
čudesa da, bude li moguće, zavedu i izabrane" (Mt 24,24).
Poslanica Solunjanima kaže još više. Kod Antikrista će biti
još veća moć zavođenja od one lijepog govora. Zavođenje
će biti lijepom pojavom i likom, zavođenje darovitošću i
oštroumnošću, zavođenje lažnom krepošću, zavođenje
ugledom i lažnim čudesima, a sve sjedinjeno sa zavođenjem
glasom i elokventnošću. I zbog toga će zavedena Zemlja u
čuđenju i divljenju vikati: "Tko je kao Zvijer!" (Otk 13,6).
3.5. Peta sigurnost: Načela Antikrista izgledat će
ponizna i u početku nezapažena
"Promatrah joj rogove, i gle: među njima poraste jedan
mali rog" (Dn 7,8). Izraz mali znači malu moć na počecima,
koja će na počecima izgledati zanemarivom. Suarez tvrdi
da Antikrist sigurno ne će imati nikakvu vlast i kraljevstvo
naslijeđeno, da će biti neznatnog porijekla, ali da će lažju i
zavođenjem zauzeti vlast. (De Antich. V2.).
3.6. Šesta sigurnost: Antikrist će širiti vlast i osvajati
"Među njima poraste jedan mali rog; i pred tim se rogom
iščupaše tri prijašnja roga" (Dn 7, 8). "Rogu kOji poraste
dok tri prva otpadoše" (Dn 7, 20).
Antikrist će širiti svoju vlast te će postati vladar i osvajač.
Tri od deset rogova, to jest tri od deset velikih sila koje će
se podići poslije Rimskog carstva, pasti će pred njegovom
moći.
3.7. Sedma sigurnost: Antikristova vlast bit će sveopća
"Dana joj je vlast nad svakim plemenom i pukom i
jezikom i narodom. " (Otk 13,7). Ova tvrdnja ne ostavlja
prostora sumnji. Antikristva vlast će biti sveopća, on sam ili
posredstvom svojih podložnika postat će vladar svijeta. Tada
će se ostvariti općenitost antikršćanstva nasuprot općenitosti
Crkve. Kao što je Isus svojom krvlju otkupio cijeli svijet,
Antikrist će suprotno tome, po Božjem pripuštenju, za neko
vrijeme raširiti svoj željezni i bezbožni jaram nad svakim
pukom i narodom. Modema otkrića, koja skraćuju vrijeme
i čine da nestanu razdaljine, pokazuju da "Čovjeku grijeha"
ne će nedostajati sredstava da postigne tu vlast.
Lakoći komunikacije će pridružiti silu sa svime što je
proturazumno i protukršćansko. Udružit će buntovne,
revolucionarne snage i povući mase da uvijek slijede sve
njegove upute. S potporom koju će naći u protukršćanskim
društvima, ovaj neprijatelj Isusa Krista moći će u kratko
vrijeme zadobiti ogromno kraljevstvo. Tada će se u svoj
punini ostvariti ona tvrdnja iz poslanice Solunjanima o
otajstvu bezakonja. Ovaj bezbožnik će pokazati svoje
pravo lice, njegova moć će se pokazati posvuda.
3.8. Osma sigurnost: Antikrist će voditi veliku bitku
protiv Boga i Crkve
"On će huliti na Svevišnjega, zatirati Svece Svevišnjega;
pomišljat će da promijeni blagdane i Zakon" (Dn 7, 27) ... "I
Zvijer otvori usta da huli Boga, da huli ime njegovo, njegov
Šator i nebesnike. I dano joj je da se zarati sa svecima i da
ih pobijedi" (Otk 13, 6-7).
Kršćanska tradicija se pitala na koji način će se ostvariti,
prema pismima, Antikristovo progonstvo. Sv. Augustin
odgovara: "Prvi progoni kršćana pod rimskim carevima su
bili nasilni i imali suza cilj prisiliti kršćane da žrtvuju idolima.
To se zapovijedalo, mučilo ih se i na njih obrušavalo.
Drugo progonstvo kršćana, ono današnje je licemjerno, zavodničko
i podmuklo; krivovjerci i nevjerodostojna braća kršćani su
činioci tog progonstva. Kasnije kroz povijest dogodit će se
još jedno progonstvo kršćana, još zlokobnije od prethodnih
jer će u sebi objediniti zavodljivost i nasilje, to će biti
progonstvo Antikrista". (Enarr. in Ps IX 27).
Antikristova mržnja će se okrenuti protiv Boga samoga.
Bit će zabrana iskazivanja i najmanjeg štovanja Boga,
izgovaranja njegova svetog imena, zabrana komuniciranja
s Crkvom Njegovim boravištem na zemlji, zabrana častiti
svece nebeske. I nasuprot tome bit će sloboda psovki i
huljenja na Boga, Crkve, svetaca ... Ali među svim ovim
bogohuljenjima one izrečene od Antikrista izazvat će
neopisivo oduševljenje. S jednog kraja zemlje na drugi
ponavljat će se: "Tko je kao Zvijer!" (Otk 13,6).
Takav će biti pobjednički usklik bezboštva i orgija koji
će odzvanjati svijetom. Divlji krik koji će biti najveće
bogohuljenje za koje će ljudi biti odgovorni, jer će
pretpostavljati da je sve što postoji i što dolazi od Boga
manje od Zvijeri, glasnice Sotone.
A kao uvod ubogohuljenja Antikrista možemo uzeti misli
koje suvremeno društvo prihvaća i podnosi: "Prva dužnost
inteligentnog čovjeka - usudio se ustvrditi Proudhon - je
brisati neprestano samu ideju Boga iz svoga duha i svoje
savjesti; jer Bog, ako postoji, je protivan ljudskoj naravi ...
Bog je glupost, slabost, dvoličnost, laž, tiranija i bijeda,
Bogje zlo." (Sist. des contradic. VIlI, 1, str. 382).
Skupa sa ovim napadajima na Boga Antikrist će pokrenuti
tlačenje Crkve, progonstvo svih koji će htjeti ostati vjerni
Isusu Kristu. Protiv njih će uvesti svakovrsne nepravedne
propise. Evo nekih mogućih:
Zabrana svakog kršćanskog naučavanja. Ne više
indiferentnost, nego zabrana naviještanja istina kršćanske
vjere, zatvaranje kršćanskih škola, crkava... Druga
nepravedna naredba bi mogla biti uništavanje svetih knjiga.
Nešto slično se dogodilo u prošlosti tijekom progonstva
Antioha Epifana koji prema sv. Jeronimu predstavlja pralik
Antikrista (usp. Com. in Dan. VIII, 14).
Treća odluka bi mogla biti naredba o sveopćem naučavanju
krivog nauka na svim razinama. Pod utjecajem ovih i drugih
zlih odredaba dogodit će se ispunjenje biblijske riječi:
"Vojska se digla na žrtvu svagdašnju zbog opačine, na
zemlju oborila istinu i uspje u svemu što činjaše" (Dn 8,12).
U dugoj seriji ljudskih pokušaja, od početaka je bilo rušenja
istine, ali nikada njenog obaranja na zemlju. Da li će se to
dogoditi u vrijeme Antikrista? Prorok Danije koristi ovaj
način govora kako bi opisao sav bijes progona u vrijeme
Antioha Epifana, i sav bijes koji će se dogoditi u vrijeme
Antikrista.
Među tekstovima koji govore o borbi Antikrista protiv
Boga i Crkve postoji jedan koji ne treba preskočiti bez
objašnjenja: ,,Pomišljat će da promijeni blagdane i Zakon"
(Dn 7, 27). Već je bilo neuspjelih pokušaja da dan odmora
ne bude sedmog dana, nego svakog desetog. Što bi značile
ove riječi? Da će Antikrist umišljati da ima nadljudsku moć,
jer samo Bogu, vrhovnom zakonodavcu, pripada ovlast
davanja prirodnih moralnih zakona i vremena. Čovjek
grijeha će pokušati promijeniti sve svete institucije, temelje
vjere i društva. Nije li bilo već sličnih pokušaja u prošlosti?
Jakobinska tiranija u Francuskoj 1792.g. je zabranila
katolički kult, uvela novi kalendar u kome su se spomen
dani svetaca zamijenili imenima biljaka i životinja.
NASTAVLJA SE...
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena pri komentiranju:
Objavljujem korisne, pristojne i potpisane komentare.