(Rim) Pokazuje li Španjolska biskupska konferencija put koji bi nakon Apostolske pobudnice Amoris Laetitia uskoro mogao vrijediti za cijelu Crkvu? Jučer je madridski nadbiskup Carlos Osoro, dopredsjednik Španjolske biskupske konferencije održao tiskovnu konferenciju na kojoj ga je pratio rektor bogoslovije njegove nadbiskupije, koji je profesor na Papinskome sveučilištu u Salamanki, José María Tamayo, generalni tajnik Biskupske konferencije i dvojica isusovaca koji imaju važnu ulogu.
Dvoznačnosti pobudnice „Amoris Laetitia“ dovode Madridskog nadbiskupa u nepriliku
Željelo se „pohvaliti“ pobudnicu pape Franje, naveo je nadbiskup Osoro razlog održavanja tiskovne konferencije. Tijekom konferencije postalo je pak jasno da u kleru zbog dokumenta Amoris Laetitia vlada priličan nemir i da su brojni svećenici poslali upite kako se sada trebaju postaviti.
Nakon 55 minuta teoloških tumačenja koja su u širokom luku zaobišla kontroverzne vidike pobudnice Amoris Laetitia, uslijedilo je prvo novinarsko pitanje koje se odmah odnosilo na dvoznačnosti u papinskom dokumentu. Što se odgovorilo na „mogući paradoks“ da bi jedan svećenik rastavljenima ponovno civilno vjenčanima mogao podijeliti Pričest, a drugi ne.
Pitanje koje je nadbiskupa Osora i druge nazočne dovelo u vidljivu nepriliku. Nitko nije želio odgovoriti na pitanje dok konačno isusovac Pablo Guerrero, pastoralni teolog na Papinskom sveučilištu Comillas nije dao odgovor kojemu nitko od nazočnih nije proturječio, čak ni nadbiskup Osoro.
„To bi bilo kao da odluka leži u svećenikovoj nadležnosti. To pak nije tako. Papa je u jasnom vršenju sinodalnosti i zajedništva s cijelim biskupskom kolegijem Crkve natpastira svake biskupije potaknuo da svećenicima svoje biskupije izrekne niz općih i istih kriterija kako bi se izbjegle pojedinačne odluke po vlastitoj prosudbi. Nijedan se svećenik ne smije osjećati kao vlasnik Riječi Božje“, rekao je pater Guerrero.
„Novi stil Učiteljstva“: nema podjele na „dobre“ i „loše“
Svi su sudionici tiskovne konferencije naglasili da se crkveni nauk „ne mijenja“. Papa je Franjo pak biskupima predložio „nov način primjene“ ovoga nauka. Papinski dokument „preporučuje“, rekao je pater Julio Martinez, rektor Papinskog sveučilišta Comillas i drugi isusovac za konferencijskim stolom, da se svijet ne dijeli na „čiste i nečiste“ niti na „dobre i loše“.
„Posvemašnje priznanje Učiteljstva nije u proturječju s unutarcrkvenom raspravom. Suočeni smo s novim stilom Učiteljstva. Pri tome je posrijedi harmonično zajedništvo između spasenja i morala da se ne bi palo u vjerski rigorizam.“
Po tome se čini da je Španjolska biskupska konferencija priznala smekšavanje nerazrješivosti braka. Jer po spomenutim „općim i istim kriterijima“ koje bi svećenicima trebalo dati kao upute za ponašanje, implicitno se priznaje da postoje situacije u kojima je nerazrješivi brak ipak razrješiv. Istodobno Biskupska konferencija pokušava djelovati preventivno s obzirom na anarhično stanje da bi po pobudnici Amoris Laetitia svaki svećenik po vlastitom nahođenju mogao odlučivati. Biskupska konferencija bi pitanje o „općim i istim kriterijima“ za kler mogla na sebe preuzeti.
Papina „taktička finesa“?
Uoči objavljivanja posinodske pobudnice, već prema stavovima, gajila se bojazan ili nada da bi papa Franjo mogao donijeti opće pravilo kojim on rastavljene ponovno vjenčane pripušta Pričesti i time priznaje rastavu i drugi brak i dokida nerazrješivost sakramentalnoga braka. Time bi u očima branitelja sakramenta braka bio odgovoran za herezu. To nije učinio, no ipak je sve učinio. „Taktična finesa“ (Secretum meum mihi), kako sada već tvrde i podupiratelji i kritičari, upravo je u odricanje od općeg pravila. Time Franjo doduše nije uveo novo pravilo, ali štoviše, nije ni potvrdio dosadašnje tradicionalno. Time pokazuje da „otvara vrata“, a da mu se za to ne može suditi.
U „vršenju sinodalnosti“, kako je isusovac Guerrero izjavio na tiskovnoj konferenciji u Madridu, Franjo je sazivanjem Biskupske sinode o braku i obitelji stavio željezo u vatru. Pobudnicom Amoris Laetitia sada već vruće željezo gurnuo je biskupima, čime se konkretno, otkada ih je uveo Drugi vatikanski sabor, misli na biskupske konferencije. Zbog nemira koji je unesen u Crkvu, među vjernike i u kler, biskupi su prisiljeni izdati ono opće pravilo kojega se Papa odrekao.
Pitanje odgurnuto na 130 biskupskih konferencija i 3.000 biskupija
Papa je Franjo odgurnuo vrata da svaka biskupska konferencija i svaki mjesni biskup može donijeti kriterije da rastavljene ponovno oženjene pripusti Pričesti. Tradicionalni bi nauk morala pojedinačno potvrditi svaka biskupska konferencija i svaki biskup. Vjerojatnost da se nađe samo jedna biskupska konferencija ili jedan biskup koji smekšava nerazrješivost sakramentalnoga braka s obzirom na to da ima 130 biskupskih konferencija i biskupskih sinoda i gotovo 3.000 biskupija prilično je velika. U svakom slučaju, od jedinstvenog pitanja koje vrijedi za cijelu Crkvu pravi se stostruko.
Španjolska biskupska konferencija osjeća stvarni ili samo osjetni pritisak vjernika i svećenika. Nesigurnosti izazvane pobudnicom Amoris Laetitia bile su bjelodane. Nije dosljedno potvrđeno da nerazrješivost braka zbilja znači nerazrješivost, niti je potvrđeno da onda iz toga proistječe kategorično ne pripuštanju javnih preljubnika sakramentima kako je to Crkva uvijek naučavala.
Ne razumijem: kardinali, nadbiskupi i biskupi sa svim svojim teološkim savjetnicima i stručnjacima na znaju kako tumačiti ovu pobudnicu i ne znaju što kaže Sveto pismo i Tradicija?!
OdgovoriIzbrišiKako to da kardinal Müller šuti? Pa on je tako agresivna osobnost. Zašto sada ne progovara i ne brani crkveni nauk?
Zar privatni blogeri moraju rješavati cijeli posao jer se biskupi, nasljednici apostola boje i jer su zbunjeni?
Ova reforma parnice proglašenja ništavnosti braka zbilja je razaranje Crkve jer dopušta poništenje braka po želji, a sada još i Amoris Laetitia… Ovo je teoretsko i praktično dokinuće grijeha i zapovijedi Kristovih kao i Deset Božjih zapovijedi. To je protiv božanskoga prava. Je li moguće da Rim takve odluke donosi, a kardinali šute?!
Josephus